Growing up - Reisverslag uit Frigiliana, Spanje van Monique Ton - WaarBenJij.nu Growing up - Reisverslag uit Frigiliana, Spanje van Monique Ton - WaarBenJij.nu

Growing up

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

15 April 2010 | Spanje, Frigiliana

Nog één nachtje slapen en dan ben ik jarig. Nog één nachtje en dan ben ik 19. Een leeftijd die mijn collega's de mond doet openvallen, aangezien ze zowat allemaal 40+ zijn. Ze blijven zuchtend 18 zeggen als ik langsloop. Tja, vergeleken hun is het erg jong. De klusjesman (die overigens pas 28 is) was zojuist verbaasd toen ik zei dat ik 19 werd. Hij dacht dat ik een stuk ouder was. Altijd leuk om te horen (tot ik de 30 bereikt heb..) Ook ik wordt langzaamaan volwassen :D M’n verjaardag zal anders zijn dan normaal. Al lijk ik expert te worden in afwijkende verjaardagen, maargoed! Dit jaar een verjaardag zonder vrienden en familie. Het zal erg vreemd zijn en ik zal jullie morgen extra missen. Toch kom ik de dag hier vast wel door met Berber en m’n Spaanse collega’s. Ik heb ze van de week verteld dat ik deze vrijdag jarig ben, dus wie weet krijg ik extra lekker eten o.i.d. Ik moet in ieder geval wel gewoon werken, altijd fijn!

Ik zal het ongetwijfeld al eens gezegd hebben, maar ik heb echt leuke collega’s. Met Carmen en Yolanda (collega’s housekeeping) zijn we vorige week vrijdagavond op stap geweest. We belandden eerst, voor de verandering, in een flamencobar. Het was een geweldige dansvoorstelling, en dat voor een drankprijs van 6 i.p.v. 3 euro (wat we ook nog kregen van Carmen, dus stiekem was het gratis). Het was een voorstelling zoals ik in Sevilla nergens gezien heb. En dat terwijl ik daar 10 euro (!) moest betalen voor het museum wat eigenlijk allen bestond uit een dansvoorstelling van een uur. Hier, in deze flamencobar, werd gedanst door een groep van vier, waarvan drie jongedames en een jongeheer. Voor het eerst waren het knappe meiden met mooie jurken (elke dans een andere), zoals ik me de flamenco altijd voorstelde. Ook de waaiers en castagnetten kwamen hier aan bod. Een verschijnsel wat ik in Sevilla niet vernomen had. Nadat de jongeheer met een rok ging staan zwaaien waardoor hij zowat de glazen van tafel sloeg en ook mij zowat gevloerd kreeg, verlieten we de bar om vervolgens even over straat te zwerven. Het was 12 uur en Carmen kocht wat te eten bij de bakker. Gewoon even een heel, belegd stokbrood. Heel normaal. Ook heel normaal dat de bakker nog open is op dat tijdstip. Hierna liepen we langs een pizza kraam, waar een vriend van Carmen (oja, die was ook mee, en, ook heel normaal, zijn zoon van 13 was ook mee..) even een groot stuk pizza bestelde voor zowel hemzelf als voor zijn zoon. Aan de omvang van hun lichaam te zien was dit ook zeker niet de eerste keer dat dit gebeurde. Ik had gewoon medelijden met de jongen, maargoed, dat terzijde. Nadat het laatste stukje deeg in de reuze magen verdwenen was, belandden we in een leuke, hippe bar, waar overigens verder nog geen mens was aangezien het hier pas rond een uur of twee tot leven komt.. Na het drinken van een heerlijke Tinto de verano en vooral veel geluisterd te hebben naar het Spaanse gebrabbel, was het hoog tijd om op huis (lees: hotel) aan te gaan. Een wandeling van drie kwartier later lag ik op bed (2:45 uur). De volgende ochtend riep het schoonmaken weer! Yes.

Naast deze gezellige, vrouwelijke collega’s heb ik ook een leuke mannelijke collega in het restaurant. Grappig is misschien meer op zijn plaats. Vorige week begon hij ineens een verhaal op te houden dat er in het stadje Nerja een erg leuk winkeltje is waar echt van alles te koop is. Hij pakte er zelfs een plattegrond bij (gewoon onder werktijd, want dat kan gewoon) en gaf even met een pijltje aan waar de winkel was. Vervolgens vertelde hij dat er in de ochtenden echt een onwijs knappe jongen werkt. Mijn eerste gedachte was, hm, is ie homo? Die gedachte schoof ik echter direct opzij, aangezien hij in augustus vader wordt. Hij is getrouwd. Oké, geen homo. De volgende werkdag begon hij weer over de winkel, en kwam ik op een andere gedachte. Het is vast z’n broer, misschien wel tweelingbroer. Dus, ik vroeg het uiteraard. Hij moest heel hard lachen en liep vervolgens weg. Hm, ik werd niet veel wijzer. Wel kreeg ik een vermoeden. Gistermorgen (ik was vrij) besloot ik de winkel maar eens op te zoeken. Ik liep de straat in en vond het winkeltje. Terwijl ik voorzichtig de spulletjes bekeek die buiten stonden hoorde ik binnen iemand telefoneren. Door het lichtval kon ik geen gezicht zien, maar de stem klonk mij toch wel heel bekend in de oren. Na het telefoongesprek kwam hij in de deuropening staan en werd het bekende gezicht mij duidelijk. Met een grijns op zijn gezicht noemde hij mijn naam (waardoor ik wist dat het niet een tweelingbroer was) en begroette hij mij. Als ik het niet dacht. Grapjas. ‘En esa tienda trabaja un chico muy muy guapo’. Jajaja. Hij was het dus zelf. Goeie grap. Al moet ik eerlijk zeggen dat ie, ondanks zijn 39 jaren, wel een beetje gelijk had met z’n muy guapo…

Ik begon m’n blog over m’n verjaardag en dat ik morgen misschien extra lekker eten krijg. Hiermee heb ik misschien de suggestie gewekt dat ik normaal geen lekker eten krijg. Bij deze zal ik even duidelijk maken dat ik wel degelijk lekker eten krijg. Niet alleen lekker, ook nog eens veel. Twee warme maaltijden per dag. Allebei hebben een portie van dezelfde omvang, een omvang die nog groter is dan de Westlandse prak van moeders (die ik overigens wel mis!). Ik heb uiteraard wel een beetje vriendjes gemaakt met de kok, dus heel soms mag ik aangeven waar m’n voorkeur die avond naar uit gaat. Meestal moet ik echter maar afwachten waar de kok zin in heeft, dus dit is altijd weer een verrassing. Ik ga culinair gezien wel erg vooruit. Zo at ik, toen ik Nederland verliet, alleen maar kibbeling en vissticks op visgebied, en zo eet ik nu garnalen, tonijn, kabeljauw, zwaardvis en weet ik het niet allemaal. De uitspraak ‘wat de boer niet kent dat vreet ie niet’, leren ze me hier wel af. Ik heb me van de week ook gewaagd aan ‘Rabbo de Torro’ (lees: stierenstaart). Ik weet het, klinkt niet erg aantrekkelijk, maar het was heerlijk!
Moniqueje heeft al heel wat leren eten. Moniqueje wordt volwassen. Moniqueje wordt 19.
Bijna.
Nog één nachtje.

Liefss

  • 15 April 2010 - 17:00

    Karlijn:

    Oh oh, Moniqueje, het zal inderdaad heel raar zijn dat jij hier morgen niet bent! Maar, wij, Familie Heijstek, vieren hier een feestje voor jou!

    Jij altijd met; ik lus helemaal geen vis, blabla vies. Haha, nu eet je zowat alles!
    Kan je moeder thuis van alles met vis voorbereiden!

    Liefie, fijne verjaardag morgen. Ik sms je natuurlijk even!

    xxxxx

  • 15 April 2010 - 17:01

    Karlijn:

    Ohja, wat betekend dat spaanse zinnetje? Ik heb geprobeerd er wat uit te halen, maar geen idee?

  • 15 April 2010 - 17:04

    Monique Ton:

    Speciaal voor Karlijn en alle anderen die dit niet vertalen konden: 'En esa tienda trabaja un chico muy muy guapo’ betekent: 'In die winkel werkt een hele hele knappe jongen.'

  • 15 April 2010 - 17:09

    Clau:

    Omdat je het zo ontzéttttttttttend leuk vindt om reacties te lezen, zal ik maar even reageren.

    Leuk stukje wederom, je vermaakt je nog altijd prima daar zo te lezen (gelukkig:) )
    Wel raar dat je er morgen niet bent op je verjaardag, al heb ik van 11 tot 5 college (zou verboden moeten worden op vrijdag) dus ik ben er toch al niet al te lang bij ;)
    Je zult ongetwijfeld in het zonnetje worden gezet als ik je collega's zo een beetje kan inschatten!
    Geniet in ieder geval van je verjaardag, doen wij het hier ook met een wijntje!

    Ohja, ik vind het echt super tof dat je zoveel leert eten! Ik zei toch dat vis niet vies is ;) Eigenwijs!! Ben trots op uuuuu!

    Ik ga maar weer aan de studie want heb volgende week een very important tentamen!

    Dikke kus, je oudste zuster (since kort, facebookzuster hihihi)

  • 15 April 2010 - 17:35

    Rosanne:

    Ja, zoals Karlijn en Claudia ook al zeiden,, we zullen jou morgen ook extra missen..
    Ben trouwens wel benieuwd waar in deze blog het evenwicht weer recht is gezet:P Kan t namelijk nog niet ontdekken(A) Haha,,

    Nou geniet ervan morgen!

    Dikke knuffel en alvast drie verjaardagszoenen!

  • 15 April 2010 - 17:41

    Ingrid:

    o, wat een spannend verhaal over die hele knappe jongen, ik zat op het puntje van mijn stoel en verwachtte een romantische ontknoping....
    Nou ja, wel een collega met humor! Da's ook wat waard!

  • 15 April 2010 - 18:10

    Lil:

    Hee Mo!
    Alvast van harte gefeliciteerd! Kan ik het in ieder geval niet vergeten ;).
    Hopelijk voel je je morgen een beetje jarig!

    Leuk om je verhalen te lezen!

    Liefs Lil

  • 15 April 2010 - 18:33

    Jeannette:

    Hoi Mo,

    Super verhaal weer! Ook ik vond het spannend..

    Fijne "oudejaarsavond" en een heeeeeeele leuke dag morgen, met misschien nog wel leuke verrassingen?? :-)

    Met de Pasen misten we je al, maar morgen zal zeker ook een gekke dag zijn zonder jou......

    We zullen uiteraard wel op je proosten!

    Groetjes van de Boskampies uit Maaskantje ehhhhhh met een l en een d dan.

  • 15 April 2010 - 18:46

    Jill:

    Mooooooooo, <3

    Zal ik je maaar alvast feliciteren !

    GEFELICITEEEEEEEEEERD !!

    Morgen ben je jarig, kon ik maar naar spanje komen, naar jou toe, lekker warm weer !

    ik mis jou,
    ik mis de zon,
    ik mis spanje.

    hahahahaha, lekker droog ben ik weer.

    okee dit slaat nergens op dus ik ga maar weer stoppen xD

    xxxxxxxxxxxxxxxxx een hele dikke kus voor mijn lieve grote nicht !

  • 15 April 2010 - 18:49

    Jill:

    ps, lopen er een beetje lekkere jongens rond? xD:$

  • 15 April 2010 - 19:44

    Francis:

    Nou, toch wel leuk om te lezen dat je m'n prak mist... zal ik dat die week voor je doen? Leer ik die kok van jullie westlands koken.... haha

    verder weer een leuk verhaal...,

    Alvast een héle fijne dag morgen!! We zullen je hier missen, want idd al een paar jaar een gekke dag wat verjaardag betreft... En dit jaar dus weer... nou, ik hoop dat je toch nog een beetje verwend wordt... we denken aan je!

    xxx mam

  • 16 April 2010 - 05:51

    Mariska (haar En Zo):

    En toen was dat nachtje alweer om....
    GEFELICITEERD met je 19e !!!! verjaardag.
    Laat je daar lekker verwennen en werkse nog vandaag.

    Doei doei Mariska

  • 16 April 2010 - 06:43

    Jenny:

    Lieve Monique,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, we wensen je een heel zonnig jaar toe!!

  • 16 April 2010 - 07:55

    Imke:

    Lieve Monique
    Van harte geliciteerd!
    19 jaar!!
    wauw:)
    misschien moet ik ook naar spanje om vis te leren eten,,
    als het bij jou helpt;)
    en je hebt je verhaal leuk verwoord!:)
    have a nice day!:)
    dikke kus imke

  • 16 April 2010 - 11:15

    Lisanne:

    Volwassen Moniqueje!

    Gefeliciteerd met je verjaardag!! Ook van derest van de familie!

    Jij en vis eten? Dat doe ik je niet na. Ik blijf wel bij alleen kibbeling! Komt tenminste uit de frituurpan.. ;)

    Hoop dat je vandaag toch nog een beetje verjaardagsgevoel heb, ondanks je niet in Nederland ben. We denken aan je!

    Dikke smakkerd!

  • 19 April 2010 - 06:33

    Trudy En Maarten ZA:

    Hoi Monique, vanuit Kaapstad willen wij je nog feliciteren met je verjaardag en lezen dat je het goed naar je zin hebt. Wij hebben gisteren afscheid van Lien genomen en over 3 mnd. zien wij haar weer, dat is even slikken!!!.
    Jij nog heel veel plezier en tot horens.
    Wij genieten hier ook, wat een mooi land.
    Groet van Maarten en Trudy.

  • 19 April 2010 - 10:56

    Marina:

    Hoi Monique, Ook namens al de gym meiden nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Erg leuk te lezen dat je het super naar je zin heb. Geniet er maar lekker van.


  • 19 April 2010 - 22:06

    Beatrix:

    Hallo Monique,

    Nog van harte gefeliciteerd!
    Hoop dat je een leuke dag hebt gehad.

    In mijn koffer zat voor jou een pakje pure hagelslag (daar ben jij dol op volgens Berber) maar helaas gooide Ijsland roet in het eten en kon ik mijn koffer onverrichter zake in Nederland weer uitpakken. Je zult het dus nog even zonder hagelslag moeten stellen. Maar vis op brood is óók heerlijk!

    Veel plezier verder!

    groet van Beatrix (moeder van Berber)

  • 20 April 2010 - 07:22

    Clau:

    Update?! :)

  • 20 April 2010 - 12:42

    Denise:

    En al kaarten binnen?
    Je moet ze krijgen!:P

  • 20 April 2010 - 15:23

    Ed:

    jaja, 19 t is wat. maarja, he je bne niet de enige die 19 is zal k dan maar zeggen.
    duss, dit slaat tuurlijk weer nerges op maarja,
    eetse en de groetne
    XX

  • 20 April 2010 - 20:28

    Koen:

    Mootje, ik weet dat ik veel te laat ben, Maar van Harte! ik wou je een speciaal cadeautje geven, maarja dat kan nou niet.. nog maals je schrijft echt top, tenminste leuk om te lezen. maar dat hoor je gelukkig nog niet zo veel. veel succes morgen weer met een eventuele werkdag. hier gaat alles super, wat je gelukkig ook niet van iedereen hoort, maar je moet wat te lulle hebben. ik lees helaas niet al je verlagen maar als ik er aan denk surf ik meteen naar je site.

    maar de groeten van je leuke hollandse vriendje Koen! dikke kus

  • 21 April 2010 - 11:53

    Petra:

    Hoi Monique,

    Zo, weer ff bij gelezen. Goed vertoeven daar, he? Alleen voor die stierenstaart kan ik nog niet warm lopen eerlijk gezegd... Verkopen ze dat ook bij Poleij denk je?

    groetjes,
    Petra

  • 21 April 2010 - 16:40

    Remon:

    haaa moniquee,

    Eindelijk dan hier mijn lang verwachte reactie;) je hebt er weer een super mooi verhaal van gemaakt dat schrijven kan jij wel^^

    Het klinkt allemaal erg leuk.. ik ben wel een klein beetje jaloers haha;) veel plezier nog

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 19 Jan. 2010
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 22172

Voorgaande reizen:

05 Juli 2010 - 04 Augustus 2010

Vrijwilligerswerk in Kenia

27 Februari 2010 - 21 Juni 2010

Taal leren & werken in Spanje!

Landen bezocht: